Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: ‘Het merendeel van de diensten bij de aangesloten bedrijven biedt voldoende ruimte voor pauzes. Diensten waar dit wel een probleem is, verbeteren we door gericht actie te ondernemen. Alle bedrijven maken hiervoor een specifiek plan. We zorgen er in alle bedrijven voor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan.’

De vakbonden eisen per 150 minuten 5 minuten extra betaalde pauze, ongeacht de situatie. Dat komt neer op een jaarlijkse kostenstijging voor de ov-bedrijven van zo’n 5%. Kagie: ‘Dat is echt niet haalbaar of betaalbaar en als maatregel is het ook niet nodig’. 

In Deventer werd een staking op 30 april en 1 mei gehouden en op 4 juni nog door buschauffeurs van Syntus. Het FNV Streekvervoer gaat door met estafettestakingen door het land om hun eisen kracht bij te zetten.

Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘De chauffeurs vragen geen extra pauze, ze vragen eens in de 2,5 uur even vijf minuten de tijd voor rust. Even uit die bus, even plassen, dat is toch heel normaal in plaats van uren achter elkaar doorjakkeren? De werkgevers zijn nog steeds niet met concrete toezeggingen gekomen naar ons toe. Dat zeggen ze wel in de media, maar het is een wassen neus als chauffeurs nul minuten de tijd krijgen en er alleen langs mogen rijden met een bus vol passagiers.’