De telefoons in de alarmcentrale staan dan normaal gesproken roodgloeiend. Gestrande reizigers, autopech, ongelukken er kan natuurlijk een hoop misgaan op een vakantie. Maar begin dit jaar werd alles in een keer anders. Het coronavirus sloeg om zich heen met alle bekende gevolgen van dien.

Door de uitbraak van het coronavirus wat het dus ineens een stuk minder druk op de alarmcentrale. Een ongewoon beeld voor de ruim 200 medewerkers van de VHD. In het ruime pand aan de Keulenstraat in Deventer was het dus ongewoon stil en kwamen er aanzienlijk minder hulpvragen binnen. Gelukkig is VHD actief op meerdere gebieden van de hulpverlening dus kon het bedrijf doordraaien en de gevolgen voor het personeel zo beperkt mogelijk houden.

Bron- en contactonderzoek
Vanaf 1 juni werd er in Nederland gestart met het grootschalige testen op COVID 19. VHD werd benaderd door de GGD om te ondersteunen bij het uitvoeren van het bron- en contactonderzoek. Er was snel heel veel capaciteit nodig om alle onderzoeken te kunnen realiseren.  Inmiddels heeft VHD een complete afdeling draaien waarin naar verwachting binnenkort 250 medewerkers druk in de weer zijn om de GGD’s te ondersteunen bij het onderzoek. Er wordt dus gekeken waar de persoon die met COVID19 besmet is geraakt en is geweest, zodat de medewerkers van VHD met deze mensen contact kunnen leggen om hen te informeren . Je kunt je voorstellen dat dit een enorme klus is.

Binnenkort is de hulpdienst op zoek naar extra medewerkers om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. In het eigen opleidingscentrum krijgen de toekomstige medewerkers een gedegen training in voorbeeldcasussen, gesprekstechnieken en het werken in de systemen van de GGD.  Wil je meer weten over het werken bij VHD kijk dan op http://www.werkenbijvhd.nl/vacature-overzicht/