“Op www.sallandsevlag.nl/stem staan de 4 vlaggen. Iedereen kan hier zijn of haar stem (anoniem) uitbrengen.” Barbara roept iedereen op om een stem uit te brengen “want deze vlag is van, voor en door Salland.”  

Stem stem stem 

De jury bestaat uit 8 nuchtere Sallanders die trots op hun regio zijn. “Zij hebben alle 131 inzendingen beoordeeld. Er zijn standaard criteria waar een ontwerp aan moet voldoen, zoals de herkenbaarheid en zichtbaarheid. Maar ook is vooral ingezoomd op waardes die iets typisch Sallands maken. De jury benadrukte de typische Sallandse warmte die Salland typeert, de nuchterheid en het landschap in kleur en vorm.”   

De jury bestaat uit:  

Arjuna Huis in ’t Veld (Melkbrouwerij) 

Willem Mulder (uit Heino, groeide op op varkensboerderij, werkt in Deventer) 

Ton Groot Beumer (festival-expert uit Raalte) 

Leon Ripperda (uit Middel, van informatiecentrum Op Duur en horeca-Ripperda) 

Jos Kamphuis (uit Holten, actief in diverse recreatieve bestuursorganisaties, oud-horeca-ondernemer) 

Peter de Graaf (Heeten, eigenaar de Maathoeve) 

Ronny Langkamp (boer, melkveebedrijf Mariënheem)  

Hermine der Nederlanden (werkt bij Het Waterschap, landschapsarchitect, expert Sallandse historie en verhalen) 

Organisatie op de foto: Rik Smienk vanuit Salland Marketing en André Duteweert en Barbara Jansen vanuit Doorpakken Salland. Voorzitter Doorpakken Salland: Joop van den Enk 

“Ieder jurylid had een eigen Top 4 samengesteld. Deze zijn woensdag uitgebreid besproken en bediscussieerd. Bij de een riep een bepaald ontwerp namelijk iets anders op dan bij de ander. Er ontstond een long-list van 16 vlaggen. Daarbij kwam ook de bestaande vlag van het Waterschap naar voren. We gingen voor een Top 3 maar omdat er 4 ontwerpen waren die echt de hoofdrol bleven spelen is er nu een gezamenlijke Top 4. Iedereen is benieuwd naar de keuze van Salland dus: Stem stem stem, jouw stem doet er toe!”  

Vlag in september in de mast
De winnende vlag wordt sowieso door Doorpakken Salland in productie genomen. In september wordt deze gehesen op een origineel moment. Bovendien krijgt de winnaar van Doorpakken een ‘typische Sallandse prijs’ die hij/zij zelf mocht bedenken. “We willen verbinding aanjagen en Salland kleurgeven in deze lastige corona-tijd.” Doorpakken Salland en Salland Marketing werken samen aan dit initiatief. Barbara: “Het idee kwam van een Raalter inwoner bij Doorpakken Salland binnen. En kijk wat fantastisch dat zoveel mensen reageren. Iedere inzender alsnog bij deze: dankjewel! Samen zijn we Salland.” 
https://sallandsevlag.nl/stem/