Ondanks een goed aantal gemene delers in het werk van beide kunstenaars zijn er ook fascinerende verschillen en tegenstellingen te ontdekken. Waar Niël in beeldtaal en associatie teruggaat naar de rijkdom, uitbundigheid en verfijning van de Gouden Eeuw, spiegelt Te Poele ons een beeld van de huidig tijd voor. Boterhammenzakjes, objets trouves, plastic tassen en gebruiksvoorwerpen maken deel uit van haar stillevens. Haar werk is zonder uitzondering uitbundig, explosief en tovert een glimlach op het gezicht van de beschouwer.

 

Waar Niel zijn werk bewust voorziet van een gouden lijst, kiest Te Poele vaak voor het niet inlijsten van haar beelden. De tegenstellingen en overeenkomst tussen beide kunstenaars zorgen voor een interessante tentoonstelling die een stand van zaken geeft op het gebied van de moderne fotografie. In een tijd waarin iedereen fotografeert en dat met moderne technieken niet onverdienstelijk doet, is fotografie als kunstvorm op een kruispunt aangekomen. Goed beeld is inmiddels zo gewoon geworden dat een aantal fotografen er bewust voor kiest minder perfect beeld op te leveren, terwijl een ander deel het hedendaags gemak koestert en inzet om eindelijk dat te laten zien wat zij willen.

Een derde groep maakt gebruik van de mogelijkheid perfect beeld op te leveren en zoekt naar de mogelijkheid om nieuwe beelden te ontwikkelen. Met een geheel eigen beeldtaal en methoden kunnen Niël en Te Poele tot deze laatste categorie gerekend worden. Louise te Poele (1984) studeerde in 2008 af aan ArtEZ in Arnhem en exposeerde eerder in onder andere New York, Parijs, Hong Kong en Berlijn. Charles Niël(1960) volgde de fotovakschool in Amsterdam. Hij exposeerde vorig jaar voor het eerst in kasteel de Haere in Olst. In het dagelijks leven is hij radiotherapeut.

Bloom Light is vanaf 6 september t/m 27 oktober te zien in de Bergkerk Deventer. Dinsdag t/m zondag, 11-17u.

 

Bloom Light – Louise te Poele & Charles Niël | Bergkerk Deventer | 06.09 t/m 27.10.2019 | gratis toegankelijk | 11-17u