Doel is het leggen van contacten en het voeren van netwerkgesprekken binnen bedrijven en publieke instellingen. Organisaties presenteren zich aan de buitenwereld en kunnen geïnteresseerde werkzoekenden enthousiasmeren voor hun bedrijf of branche. Organisaties als McDonalds, Ministerie van Binnenlandse Zaken, DuraVermeer en bijvoorbeeld Google doen mee! 

De Nationale Werkbezoekdag staat in het teken van zelf initiatief nemen en participeren. Dit alles door gebruik te maken van de kracht van sociale netwerken. Geen banenmarkt, geen verplichtingen, maar het organiseren van ontmoetingen op kleine schaal. Petra van der Vlugt van Stichting DeBroekriem: “We zien dagelijks dat netwerken ook echt werkt. Juist als werkzoekenden in gesprek komen met professionals uit het bedrijfsleven, ontstaan er vaak relevante ontmoetingen en dat resulteert soms in mooie carrièremogelijkheden.” 

Ook voor organisaties biedt deze dag kansen. Door mee te doen op 21 november zet je jezelf in de spotlight. Daarnaast is het een kans om potentiële werknemers enthousiast te maken voor jouw vak of branche. Het UWV meldde onlangs nog dat vier op de tien vacatures dit jaar moeilijk vervulbaar zijn volgens werkgevers. Natuurlijk verschilt dit per branche. Petra van der Vlugt: “Zo zien we veel enthousiasme bij werkgevers uit krapte sectoren zoals de zorg en techniek, maar ook organisaties in de zakelijke dienstverlening melden zich aan. Zie deze dag dus als een kans, het hoeft niet veel tijd te kosten en je weet nooit wat het je oplevert!”. 

Bedenk wat je op 21 november kan laten zien en hoe je invulling wilt geven aan het programma. Waar je aan kan denken?  Petra van der Vlugt: “Dit kan variëren van een netwerkgesprek van een uur tot een rondleiding of meeloopdag. Daar ben je vrij in. Je beslist zelf hoeveel mensen je uitnodigt en hoe lang het programma duurt. Uiteindelijk gaat alles op afspraak. Meedoen is dus heel eenvoudig!” 

Kijk op www.werkbezoekdag.nl