Gunstig

Overijsselaars die met hun auto aangewezen zijn op publieke laadpalen, hebben bovengemiddeld veel gemeentelijke aanvraagopties, hoeven niet lang te wachten op de plaatsing en kunnen bovendien rekenen op een laadpaal dichtbij huis. Begin 2019 was er voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt. Begin dit jaar was dit toegenomen tot 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt.

Op de kaart hieronder van Vattenfall is te zien hoeveel laadpalen er per gemeente zijn.

 

Laadpaal aanvragen

Openbare laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen, bijvoorbeeld wanneer zij geen garage of eigen oprit hebben. Om elektrisch rijden in Overijssel te stimuleren, bieden 22 van de 25 gemeenten hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen.

Binnen Overijssel valt verder de gemeente Deventer op. In Deventer kan men alleen buiten de binnenstad een laadpaal aanvragen.  

Relatief korte doorlooptijd 

Overijsselse automobilisten die een openbare laadpaal aanvragen, moeten rekening houden met gemiddeld ‘slechts’ 15 weken doorlooptijd. Landelijk is de periode tussen aanvraag en realisatie ruim drie weken langer (18,4 weken). De doorlooptijd kan in andere regio’s in Nederland oplopen tot wel negen maanden. 

Maximale loopafstand tot een laadpaal 

Gemeenten in Overijssel streven ernaar dat men op een redelijke afstand van een laadpaal kan wonen en werken. De gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal in Overijssel is 248 meter. Dit is vijf procent minder dan landelijk gemiddeld, waar sprake is van een afstand van 262 meter. 

Het hele onderzoek van Vattenfall is te vinden op www.vattenfall.nl.