Busreizigers klagen over aangepaste routes en geschrapte bushaltes, zo meldt RTV Oost. Verschillende handtekeningenacties zijn gestart. Eén van de handtekeningenacties is geïnitieerd door Harmke Lohof, bewoonster van de Platvoetflat aan de Nijhoffgaarde. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 10 december kan ze geen boodschappen meer doen in haar vertrouwde supermarkt in winkelcentrum Keizerslanden. “Het is een drama. Ik voel me helemaal afgesloten van de buitenwereld”, aldus Lohof.  

De naast elkaar gelegen wijken Platvoet, Borgele en Keizerslanden waren voorheen verbonden door buslijnen 2 en 3. Nu moeten bewoners overstappen via het station om op de plaats van bestemming te komen. “Veel te ingewikkeld. Dat snap ik niet. En dan ben ik al gauw een uur onderweg”, aldus Lohof.  

Daadwerkelijk gebruik van buslijnen en kosten 

Busvervoerder Syntus heeft de dienstregeling aangepast in opdracht van de provincie Overijssel. Het betrof een bezuinigingsmaatregel. De provincie laat weten de klachten te inventariseren en in gesprek te zijn met de betrokken partijen. “Ervaringen van reizigers zijn voor ons een belangrijk ingrediënt om te kijken of we ons openbaar vervoer kunnen verbeteren. Daarnaast kijken we ook naar het daadwerkelijke gebruik van de buslijnen en de kosten”, aldus een woordvoerder. 

Oplossing buslijn 2 

Een handtekeningenactie bij wooncomplex Thomas Wildey aan de Jac. P. Thijsseweg lijkt z’n vruchten te hebben afgeworpen. De provincie laat woensdagmiddag weten een oplossing te hebben gevonden voor buslijn 2. Vanaf 4 maart stopt deze weer bij Thomas Wildey en rijdt ook door naar Borgele.  

De verbinding met winkelcentrum Keizerslanden is vooralsnog niet hersteld. Lohof heeft brieven geschreven naar de provincie, de vervoerder en reizigersorganisatie ROCOV. “We hopen allemaal dat het teruggedraaid wordt. En dat we overal weer fatsoenlijk kunnen komen.”