Regionale verschillen

Het aantal bedrijven dat de lichten aan had na 23.00 uur, was met 88% het hoogst in Noord-Holland en het laagst in Brabant met 51%. Overijssel zit boven het landelijke gemiddelde met 80%. In Overijssel zijn in Deventer, Hengelo en Zwolle in totaal 157 bedrijven gefotografeerd.  Bij 36% brandde de binnenverlichting, bij 38% de buitenverlichting en 26% had zowel binnen als buiten de verlichting branden.

Licht aan voelt veiliger

De meest genoemde reden voor bedrijven om de lichten de hele nacht te laten branden, is vanwege “veiligheid, tegen inbraak”. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensoren (die aangaan bij beweging) een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector, trekt meer de aandacht dan een gebouw, waar continue de verlichting aan staat. (Van Heusden, 2017).

Oproep

De komende weken sturen de NMF’s de bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden. Ook ontvangen deze bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Annie van der Plas, directeur van de NMF’s: “Samen met Jacco Vonhof van MKB Nederland dagen we de Nederlandse bedrijven uit om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 oktober alle lichten te doven en dat hierna in de nacht te continueren. Het bespaart geld, energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland.” Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen. Uit onderzoek blijkt dat 8 van de 10 Nederlanders wil dat bedrijven de reclameverlichting en aanlichting van de bedrijfspanden ‘s nachts dooft. Door sensoren aan te brengen kunnen bedrijven tevens zorgen voor een goed afschrikwekkend effect op inbrekers. Het idee is om dit onderzoek te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan de bedrijven.