Nieuwe voorstelling van Ellen Pieterse en Monique van de Ven
‘Alma Mahler, De Windbruid’ gaat in première in MIMIK in Deventer
“Voor velen was zij een muze, voor anderen een monster”
3/4/2025 | De nieuwe muziektheatervoorstelling Alma Mahler, De Windbruid van
zangeres Ellen Pieterse en pianiste Monique van de Ven gaat in première op
woensdag 16 april 2025 in theater MIMIK in Deventer. Aansluitend volgen er tientallen
uitvoeringen door heel Nederland. De zinderende voorstelling gaat over het leven, de
vragen en de keuzes van de Oostenrijkse componiste en kunstenares Alma Mahler
(1879-1964), die jarenlang getrouwd was met de beroemde componist Gustav Mahler.
Acht van haar liederen vormen de basis van de voorstelling. Schrijfster Josha Zwaan
tekende voor het libretto en Eric van Grootel voor de regie. De kostuums zijn
ontworpen door Marlou Breuls. Ellen Pieterse is woonachtig in Eefde en een bekende
naam in Deventer. Jarenlang was zij als zangcoach betrokken bij het Deventer Vocaal
Ensemble.
Het levensverhaal van Alma Mahler blijft tot aan de dag van vandaag aanzetten tot
speculatie, irritatie, frustratie, aanbidding, bewondering en verguizing. “Voor velen was zij
een muze, voor anderen een monster”, zegt Ellen Pieterse. “Als ze iets voor elkaar wilde
krijgen, kon ze compromisloos en zelfs gewetenloos zijn. Wij hebben ervoor gekozen om
haar in haar kracht te zetten. Ze had niets met conventies, ging haar eigen weg en
schroomde niet om haar aantrekkingskracht en sensualiteit in te zetten om haar zin te
krijgen. Alma dreef mannen tot waanzin. Na de dood van Gustav had ze een intense relatie
met kunstschilder Oscar Kokoschka. Ze speelde met zijn emoties, driften en verlangens. Zo
beloofde ze met hem te trouwen wanneer hij een meesterwerk zou scheppen. Daarop
schilderde hij De Windbruid waarin Alma schittert.”
Huwelijk
Alma Mahler leefde in een tijd waarin het ongewoon was voor vrouwen om een keuze te
maken voor een leven als kunstenaar. Als kind van haar tijd moest zij kiezen tussen een
leven in armoede als vrouwelijke componist of als rechterhand en huisvrouw van een gevierd
componist. Ze volgde de tijdsgeest en koos voor een traditioneel huwelijk. Zodra ze met
Gustaf Mahler getrouwd was, is ze gestopt met componeren. Als vrouw – en echtgenote van
Gustav Mahler – mocht ze haar man niet overtreffen terwijl ze een uitstekend componist was.
Sterker nog, hij eiste dat ze met haar vak zou stoppen en zich zou focussen op zijn carrière
en het moederschap. Waarom ze dan toch met hem trouwde? Om zijn rijkdom en aanzien.
Salon
Na zijn dood heeft Alma een salon geopend in Wenen, in die tijd het culturele hart van
Europa. Hiermee kwam ze pas echt in haar kracht te staan. Het werd een plaats die werd
bezocht door talloze kunstenaars, die Alma vervolgens met elkaar in contact bracht. Ze
stond in het middelpunt van de belangstelling, had aanzien en kon verbinden en inspireren.
Alma Mahler pakte daarmee de regie over haar eigen leven, dat net zo intens en kleurrijk
was als haar muziek. Ellen Pieterse: “Eigenlijk zijn haar liederen stuk voor stuk miniopera’s
waar een hele wereld van emoties achter schuilgaat. De muziek is wonderschoon, de
teksten zijn rauw.”