Na onderzoek is de tekening nu toegevoegd aan de Breenbergh-collectie. Wat de gewassen pentekening bijzonder maakt is dat het niet als voorbereidende studie voor een schilderij wordt gezien, maar als een op zichzelf staand werk – aldus Breenbergh kenner Marcel Roetshlisberger in zijn artikel ‘New works by Bartholomeus Breenbergh’. Het werk (15 x 10 cm) toont fraai de delicate lijnvoering van de meester en zijn oog voor detail. Zo zien we een typische ruïne op de achtergrond, maar ook de verscholen figuur van Cupido, zittend en observerend in een boom. De liefdesgod speelt immers een belangrijke rol in dit amoureuze verhaal.

Vorig jaar al kon een andere aanwinst, Breenberghs schilderij ‘Latona en de Lycische boeren’, aangekocht worden voor Deventer. Ook dat verhaal vinden we terug in de Metamorfosen en kent een eenzelfde aandacht voor de verhaallijn. De twee werken versterken elkaar, waarmee de tekening Apollo en Daphne ook vanuit dit perspectief een aanwinst is. In totaal zijn er nu twee olieverfschilderijen en twee tekeningen van deze zeventiende-eeuwse Deventer meester in de Deventer collectie.