Voor de nieuwe aanbesteding van het busvervoer in 2020 gaan de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland samenwerken. In het conceptvoorstel is het stadsbusvervoer van Deventer ingedeeld in een ‘categorie B. In deze categorie moet de nieuwe vervoerder minimaal garanderen dat er 2 keer per uur in de spits een bus rijdt. In de daluren geldt een minimum van een bus per uur tussen 9.30 en 15.00 uur en 18.30 en 20.00 uur. De vervoerder hoeft volgens de minimum norm echter na acht uur ‘s avonds of in het weekend geen bus te laten rijden.

Het voorstel van de provincie kan bij voorbaat op kritiek rekenen. De PvdA Overijssel is uiterst kritisch over de manier waarop de provincie het openbaar busvervoer wil aanbesteden. Volgens PvdA-Statenlid Hans Nooter dreigt busvervoer in grote delen van Overijssel een ‘sluitpost’ te worden die overdag nauwelijks en ’s avonds of in de weekenden helemaal niet rijdt. “Dit is gewoon uitholling. De bodem wordt weggeslagen onder een groot aantal buslijnen. 

Ook de ROCOV’s (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) van de betreffende provincies stellen grote vraagtekens. In een brief aan de provincie wordt gesproken van ‘onaanvaardbare minimumeisen. Het moeten stellen met slechts één bus per uur en het is al helemaal van de gekke dat er in de avonden en weekends helemaal geen stadsbussen hoeven te rijden’.

Of de nieuwe aanbestedingsregels er komen moet nog blijken. Het voorstel van de provincie wordt aankomende woensdag besproken in de Provinciale Staten.