De uiteindelijke kosten bedragen namelijk 1,8 miljoen euro, zo meldt RTV Oost. Het leerlingenvervoer voor de periode 2017-2019 is bijna dubbel zo duur als verwacht, hoe kon dat gebeuren? “Het wmo- en leerlingenvervoer hebben we gebundeld. Met de gemeenten Dalfsen, Ommen en Hardenberg hebben wij daarvoor een nieuwe systematiek ontwikkeld, daarbij is een interpretatiefout gemaakt”, legt Michel Bruggeman van de gemeente Olst-Wijhe uit. 

Eerste rekening 

In de eerdere aanpak maakte het voor de gemeente niet uit of er twee of zes personen in een busje zaten. Er werd per kilometer per bus gerekend, nu is dat kilometer per reiziger geworden. “Daar kwamen we bij de eerste rekening pas achter.” 

Olst-Wijhe is de enige gemeente die in de regeling gebruik maakt van leerlingenvervoer, de overige gemeenten gebruiken alleen het wmo-vervoer. “Het wmo-vervoer is nu goedkoper uitgevallen, de deal is voor Dalfsen, Ommen en Hardenberg voordeliger”, zegt Bruggeman. 

Om tafel 

De gemeenten zijn met elkaar om tafel gegaan. Uit solidariteit betalen de profiterende gemeenten mee aan het leerlingenvervoer. “Met de opbrengsten van het wmo-vervoer betalen zij 390.000 euro mee aan onze extra kosten”, aldus Bruggeman. 

“Is te overzien” 

Daarmee is het verschil van 8,5 ton nog niet gedekt. “Wij hebben zelf ook wat voordeel uit het wmo-vervoer, daarnaast draagt de provincie met een subsidie bij. Uiteindelijk komen we 95.000 euro nadeliger uit dan gedacht. Over een periode van drie jaar is dat te overzien”, besluit hij.