What Good Would The Moon Be

De creaties van Pinto en Pollak bevatten regelmatig verwijzingen naar de politieke situatie in Israël, ook al is het duo daar niet bewust op uit. Zo refereert hun succesvolle What Good Would The Moon Be aan de in hun ogen verwerpelijke ‘scheidingsmuur’ langs de Westelijke Jordaanoever. Maar zeker niet op een ‘zware manier’. Geïnspireerd door hun met kartonnen dozen neemt het duo de toeschouwer mee op een wonderlijke reis vol slapstickachtige scènes. De choreografie laat je, aldus een recensent, ‘vliegen terwijl je op je stoel zit’.

(deel uit) Wrapped

Voor Wrapped, een van haar eerste creaties, ontving Inbal Pinto diverse prijzen, waaronder een prestigieuze Amerikaanse Bessie Award. De pers typeerde het werk van de Israëlische choreografe destijds als ‘a breath of fresh air’. In Wrapped versmelt zij humor en poëzie in een visueel rijke, denkbeeldige wereld tot, zoals zij zegt, een ‘urban legend’.

Rushes (Nederlandse première)

Rushes stond al jaren op het verlanglijstje van artistiek directeur Roel Voorintholt. Voor deze hitproductie werkten Pinto en Pollak samen met Robby Barnett, choreograaf en oprichter van het Amerikaanse danstheatergezelschap Pilobolus. De makers omschreven hun werk als ‘Jaques Tati meets Gogo and the Marx Brothers’. Als toeschouwer word je voortdurend op het verkeerde been gezet: is het komedie, tragedie, fantasie of mysterie waar je naar kijkt, of alle vier tegelijk?

What Good Would The Moon Be van Inbal Pinto en Avshalom Pollak; (deel uit) Wrapped van Inbal Pinto;

Rushes van Inbal Pinto, Avshalom Pollak en Robby Barnett (Nederlandse première) | Première 20 oktober 2018 | Speelperiode t/m 17 februari 2019