Algemeen directeur Jan Willem van Dop baalt stevig van de hoge boete. “Allereerst balen we natuurlijk van de daders. Zoals ik eerder al schreef gaat het om personen die er alleen maar op uit zijn om Go Ahead Eagles te beschadigen. De personen waarom het gaat houden een vlag boven hun hoofd, vlak voordat ze het vuurwerk gaan afsteken. Onder de vlag wisselen ze van kleding om het identificatieproces moeilijker te maken. Het zijn gewoon georganiseerde acties om de club en mede-fans te ondermijnen, want wie zitten straks, als uitpubliek weer welkom is, weer met een verplichte buscombi doordat onze strafkaart is aangevuld?” 

Teleurstellend

De commissie van beroep oordeelt – net zoals de tuchtcommissie – dat Go Ahead Eagles voor, tijdens en na de wedstrijd onvoldoende maatregelen heeft genomen om de wanordelijkheden te voorkomen en te bestrijden. Zo hebben de aanwezige stewards en beveiligers bijvoorbeeld nagelaten om in te grijpen op het moment dat het doek, waaronder de fakkels werden afgestoken, tevoorschijn werd gehaald, schrijft de commissie. “Hierover zijn wij erg teleurgesteld. Wij wilden ingrijpen, maar werden door de politie en veiligheidsmensen van De Graafschap geadviseerd het uitvak niet te betreden, omdat dit voor escalatie kon zorgen. Dit advies hebben we zwart op wit getoond in Zeist, maar daar is niets mee gedaan. Teleurstellend,” laat Van Dop weten. 

In de spiegel kijken

Daarnaast acht de commissie van beroep het verwijtbaar dat, ondanks het gebrek aan camerabeelden, geen enkele dader achteraf geïdentificeerd is. “Hierbij komen we dus weer terug op wat ik eerder schreef: de georganiseerde methodes van enkele individuen die de club moedwillig schade willen berokkenen. En daardoor zitten wij met deze hoge boete en een proces dat heel veel negatieve energie kost in toch al moeilijke tijden. We kijken daarom ook in de spiegel, met als hoofdvraag: hoe kunnen we er in de toekomst nog beter voorkomen dat enkele individuen voor zulke grote negatieve gevolgen kunnen zorgen voor club en medesupporters?,” aldus Van Dop.