De partijen trokken aan de schriftelijke ‘vragenbel’ bij het college omdat ze signalen krijgen dat er steeds minder passagiers van het station gebruik maken. Uit cijfers van de NS blijkt dat de afgelopen 8 jaar het aantal reizigers per dag dat van het station gebruik met een kwart gedaald naar 1400. Klachten van reizigers gaan onder andere over de kaartverkoop. Er staat nu een kaartautomaat bij het perron richting Almelo. Op het andere perron ontbreekt een automaat.

Of de enige automaat op het station invloed heeft op de daling van het aantal reizigers is nog niet te zeggen. Volgens de gemeente is ‘een eenduidige verklaring voor de daling van het gebruik niet te geven.’ 

De drie fracties wijzen ook op de slechte aansluiting van Colmschate naar het centrum om over te stappen en de frequentie van het aantal treinen in het weekend. Reizigers moeten op het centrum twintig minuten wachten op een aansluitende trein richting Amsterdam of Nijmegen. In het weekend stopt er een trein een maal per uur op Colmschate vanuit beide richtingen.

Het college gaat met de NS in gesprek over de frequentie van het aantal treinen in het weekend.  Ook is het college voornemens om in 2020 met het busvervoer in overleg te gaan over de aansluitingen bij het station.