De afgelopen maanden werkten de leerlingen samen met hun coaches aan een aantal opdrachten rondom een zelfgekozen vraagstuk binnen het thema ‘Hydro Dynamics. Welke mogelijkheden zijn er als we begrijpen wat er gebeurt met ons water? In de opdrachten onderzochten de leerlingen de maatschappelijke rol van techniek en technologie. Hierin vormden (robot)techniek, teamwork en oplossend vermogen de rode draad. Ook bouwden zij een LEGO-robot waarmee zij tijdens de finale verschillende missies gaan uitvoeren. Op de finaledag presenteert elk team de resultaten van hun onderzoek én de werking van hun zelfgebouwde LEGO-robot aan de jury. Daarnaast krijgt ieder team punten voor de samenwerking tijdens het hele traject en op de finaledag zelf.

Thema ‘Hydro Dynamics’

Het thema van dit jaar is ‘Hydro Dynamics’ waarbij kinderen de opdracht hebben om de wijze waarop mensen water vinden, transporteren, gebruiken of afvoeren te verbeteren. Hierbij dachten ze na over alle manieren waarop mensen water gebruiken. De teams kozen zelf een situatie binnen de waterkringloop en bedachten hierbij een specifiek probleem dat zij op wilden lossen. Dit probleem en de bedachte innovatieve oplossing leggen de teams voor aan de jury op 16 december.

Uitdaging en creativiteit

De FIRST LEGO League daagt kinderen uit om te denken als wetenschappers en technici. Elk team ontwierp, programmeerde en bouwde een volledig zelfstandige robot. De robots zijn gebouwd met speciale pakketten technisch LEGO en bijbehorende LEGO MINDSTORMS software. Met deze robot voeren zij verschillende missies uit op de finaledag.

LEGO League regionaal en wereldwijd

De winnende teams van zowel de regiofinale Stedendriehoek als de regiofinale Oost-Nederland gaan door naar de Benelux finale in Leeuwarden die plaatsvindt op 3 februari 2018. De winnaar van de Benelux finale mag vervolgens naar het World Wide First LEGO League Festival in de Amerikaanse stad St. Louis. De organisatie van de FIRST LEGO League regiofinale voor de regio Oost-Nederland is in handen van Programma Bètatechniek van Saxion. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd bewust te laten worden van de mogelijkheden van techniek. Hiermee willen zij aansluiten bij de groeiende regionale vraag naar geschoolde technici.