Naast deze kanalen is er sinds enige tijd ook een digitale onderwijsassistent actief: Mr. Chadd. Zo’n 145.000 Nederlandse scholieren gebruiken deze app maandelijks om directe uitleg over al hun schoolvragen te ontvangen. “Ontzettend handig tijdens de examens, want alles wat ik niet weet is binnen een aantal seconden uitgelegd door een coach”, zo vertellen veel eindexamenscholieren. LAKS, meldpunt voor klachten over de eindexamens, waarschuwt: “Leerlingen zullen er alles aan doen om hun telefoon stiekem te gebruiken tijdens het examen.”

De reactie van docenten op de komst van leerplatformen is wisselend. Veel scholen staan gebruik in de klassen toe. Volgens hen houdt digitale assistentie de intrinsieke motivatie om te leren vast en blijft de rust in de klas bewaard. “Het gebruik van digitale informatie tijdens de examens is natuurlijk een ander verhaal. Dit is het moment waarop de opgedane kennis van het hele middelbare schooltraject wordt getoetst. Je moet dan wel zelf laten zien wat je kan”, aldus een rector van een grote middelbare school in het midden van het land.

Het LAKS zal deze app en de klachten hierover tijdens de eindexamens extra in de gaten houden.