Buiten kantooruren
Via dit portaal kunnen patiënten van 16 jaar en ouder veilig online afspraken maken bij hun huisarts, medicijnen bestellen en hun eigen gegevens inzien. Niet meer bellen tijdens kantooruren, maar zaken regelen wanneer het jou uitkomt en in je tuinstoel op gemak je eigen dossier lezen.

Inloggen met DigiD
MijnGezondheid.net biedt een veilige, afgesloten toegang tot de patiëntgegevens van de huisarts en de apotheek. De patiënt logt in met zijn DigiD en komt gelijk in zijn eigen portaal. Van daaruit kan hij snel afspraken maken, medicijnen bestellen of online vragen stellen. Ook kan de patiënt zijn eigen dossier en onderzoeksgegevens inzien en correspondentie volgen tussen zijn huisarts en zijn specialist. Alles gaat via een beveiligde verbinding en de patiënt kan via een logboek zien wie er in zijn gegevens meekeek. 

Gegevens inzien, online vragen stellen
In MijnGezondheid.net is alles in één oogopslag goed en duidelijk zichtbaar. Het grote voordeel is dat de patiënt op ieder moment zijn gegevens kan inzien en daarvoor niet meer naar de huisarts hoeft. Huisarts Gera Hoekstra in Deventer is enthousiast. “Patiënten zijn via het portaal meer betrokken bij hun eigen gezondheid. De communicatie tussen huisartspraktijk en patiënt wordt daarmee een stuk makkelijker. Zo heeft het online vragen stellen door de corona een enorme vlucht genomen. Het gaat vaak om eenvoudige vragen en iedere patiënt kan die vragen op elk gewenst moment aan mij voorleggen.” 

Veilig portaal
Door het gebruik van DigiD kan de patiënt alleen in zijn eigen portaal komen en niemand anders. Ook de app MedGemak die bij het portaal hoort is hierdoor veilig. Monique van de Weghe werd als patiënt door Gera op de app getipt. “Ik heb hem direct gedownload want ik hou wel van handigheid. Als je tijdens je werk een afspraak met je huisarts wilt maken, dan schiet dat er nog weleens bij in. Nu kan ik in mijn eigen tijd een afspraak plannen. Heerlijk!”

Telefoondruk neemt af
Online gemaakte afspraken komen direct in de agenda van de huisarts te staan. De patiënt kan die afspraak toevoegen aan zijn eigen agenda en om een mailbevestiging vragen. Doktersassistente Sandra Plette: “Van tevoren leg ik uit wat de voordelen zijn en wat de mensen moeten doen. Het is echt een laagdrempelig systeem voor iedereen. Ik merk dagelijks dat online een afspraak maken voor iedereen goed werkt en steeds meer patiënten zijn enthousiast. Voor ons is de telefoondruk in ieder geval afgenomen en staan er minder mensen in de wachtrij.”

Geen vervanging fysiek consult
De huisartsen van de HCDO brengen hun patiënten actief op de hoogte van de voordelen van het patiëntenportaal. Het gaat dan niet alleen over het kunnen inzien van hun eigen dossier, maar ook over het downloaden van informatiefolders over medicijnen of het printen van een medicatieoverzicht voor vakantiegebruik. Gera Hoekstra: “Je kunt met je online bericht ook foto’s van bijvoorbeeld je huiduitslag meesturen. Ik probeer zo snel mogelijk online te antwoorden, meestal binnen 2 dagen. Voor mij als huisarts is deze manier van communiceren makkelijk en effectief. Maar het zal nooit een volledige vervanging worden van het fysieke consult en het persoonlijke contact. Het is een service naar de patiënt.” Sandra Plette vult verder aan dat ook bij spoedzaken de telefoon nog steeds belangrijk is. “En dat blijft ook zo.”

33.000 patiënten doen al mee 
Op dit moment maakt 94% van de huisartsen van de HCDO gebruik van MijnGezondheid.net. Een klein aantal huisartsenpraktijken in Haarle, Gorssel en Epse gebruiken een ander, soortgelijk patiëntenportaal. Binnen de hele regio van de HCDO benutten ruim 33.000 patiënten de online voordelen van een patiëntenportaal.