D66 wijst op de vele actuele ontwikkelingen omtrent het gebruik van waterstof in het verkeer, openbaar vervoer en het verwarmen van woningen. De hedendaagse belemmeringen zitten niet zozeer in de techniek, maar in de opschaling naar bredere toepassingen. Dit verloopt nog moeizaam. Al sinds er sprake is van toepassing van waterstof in het verkeer, heerst er een kip-ei-probleem tussen het aanbod van waterstof (tankstations) en het gebruik van waterstofauto’s.

Maak een collegelid ‘wethouder waterstof’

De fractie meent dat het college actief aan de slag moet met dit onderwerp en een waterstofagenda moet maken. Elk collegelid heeft direct en indirect met het onderwerp te maken. “Iets dat van iedereen is, is meestal van niemand” stelt fractievoorzitter Schuring. Daarom vraagt D66 naar een coördinerend wethouder voor waterstof.

Ligging aan A1 als succesfactor

In de provincie Drenthe worden de komende jaren zes waterstoftankstations gebouwd. Deventer biedt met zijn ligging aan de A1 prima mogelijkheden voor een tankstation. En waterstof kan prima gemaakt worden door een windmolen langs de A1 die alle stroom gebruikt om waterstof te maken. Zo’n windmolen is al uitgevonden en in gebruik. Deventer mag ambitieuzer zijn met waterstof!