Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden? Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een landelijke campagne met informatie en tips om zelf op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Dat is makkelijk praten!

De campagne start op 12 januari met de lancering van de webpagina en de video. Op de webpagina staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen: blijf kalm, kies het juiste moment, leg uit wat het met jou doet, zoek naar een oplossing waar jullie allebei tevreden mee zijn en maak duidelijke afspraken. Naast de video zijn er posters, flyers en social media posts die de boodschap van de campagne versterken. Daarnaast geven buurtbemiddelaars uit het hele land tips door middel van persoonlijke vlogs onder de hashtag #datismakkelijkpraten. 

Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling Zwolle en lid van het campagneteam licht toe: “Met de campagne willen we ervoor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat werkt niet probleemoplossend.”    

Ook in Deventer, waar Buurtbemiddeling in 2022 twintig jaar bestaat met Raster Welzijn als uitvoerende organisatie, wordt de campagne vanaf 12 januari uitgerold. Caroline Holsheimer, coördinator in Deventer: “Twintig jaar bestaat er Buurtbemiddeling in Deventer en wat als project begon, is inmiddels een voorziening geworden. De ruim twintig goed getrainde vrijwilligers zijn erg gemotiveerd om burenruzies vlot te helpen trekken. Maar liever nog bieden we mensen hulp in een vroeg stadium van overlast of conflict. Sterker nog; ons werk heeft een nog grotere kans van slagen, als mensen zélf vroegtijdig in gesprek gaan met hun buren. Vandaar dat ook wij meedoen met deze campagne”.