Er is op de locatie naast het spoor een grote bouwput aangelegd. Grote stalen damwanden vormen de wanden van de put. Op de bodem ligt een betonnen vloer. Op die vloer wordt zet nu de tunnelbak in elkaar gezet, bestaande uit wanden, tussenwanden, vloer en dak.  Naast het gapende gat in de grond staan grote kranen om alle materialen in te kunnen hijsen. Het geheel van de tunnel weegt straks zo’n 5 miljoen kilo.  

Dit gevaarte wordt nu náást het spoor gebouwd , zodat er geen hinder is voor treinverkeer. De constructie moet niet naast maar onder het spoor komen te liggen. Daarvoor moeten de sporen aan de kant en de grond weggegraven.  

Tunnel op zijn plaats schuiven 

Vervolgens schuift het bedrijf de hele constructie van zijn huidige plek in de ontstane ruimte en wordt het spoor weer terug over de tunnel gebouwd. Daarna volgt het verdere afbouwen en -werken van de tunnel en omgeving, denk aan de toeleidende wegen, fiets- en voetpaden en de opgangen vanuit de tunnel naar de perrons van station Deventer Colmschate.  

Bouw loopt volgens planning 

De bouw loopt ondanks eerdere slechte weersomstandigheden volgens planning. In een weekend is bijvoorbeeld extra doorgewerkt om achterstanden ongedaan te maken. Een paar dagen rijden er geen treinen: van 11-13 mei schuift ProRail de tunnel op zijn plaats onder het spoor. Overigens, buiten deze weekenduren wordt normaal gesproken uitsluitend doordeweeks gewerkt.  

De vorderingen zijn voor iedereen te volgen via de webcam http://prorail.bouwwebcam.nl/colmschate/.
Onderstaand filmpje over de bouw.