Onthulling campagne in Utrecht  

Dinsdag 13 juli onthulde de Bond tegen vloeken de campagne #weetwatjezegt aan de Prinsesselaan in Utrecht. Vanaf 13 juli zijn door heel Nederland posters te zien met de woorden kanker, Jezus, God en jood. Op de posters zie je mensen die op allerlei manieren gekwetst zijn en nog steeds worden, door woorden die als scheldwoord of vloek gebruikt worden. Kanker wil je nóóit horen. Jezus is Álles, behalve een stopwoord. God is geen vloek, maar een zegen. Jood je afkomst is nooit een scheldwoord. Woorden doen iets met mensen. Met deze bewustwordingscampagne roept de Bond tegen vloeken Nederlanders op om na te denken bij wat ze zeggen, kortom weet wat je zegt.  

Kwetsend taalgebruik  

Schelden is helaas van alle tijden. Kees van Dijk, directeur Bond tegen vloeken: “Op straat, op de werkvloer en online horen en lezen we nog steeds te veel vloeken en scheldwoorden. Degene die het scheldwoord of de vloek uitspreekt, heeft vaak niet eens door wat hij of zij zegt en hoe kwetsend het is voor anderen. Daarom zijn wij deze campagne gestart. We willen mensen bewust maken van kwetsend taalgebruik.”  

Weet wat je zegt  

In de campagne zijn mensen te zien die in verschillende mate te maken hebben met een scheldwoord. Zo laten we letterlijk zien wie je kwetst als je scheldt met kanker of Jood of vloekt met Jezus of God. Het zijn woorden met impact die anderen raken. De Bond tegen vloeken wil Nederlanders bewust maken van hun taalgebruik. Weet wat je zegt.