Door een nieuwe spoorlijn zouden veel minder mensen overlast ondervinden van intensiever goederenvervoer, zo is de gedachte. Bij uitvoering zouden de IJssellijn (Arnhem-Deventer) en de Twentekanaallijn (Zutphen-Lochem-Hengelo) worden ontzien, zo meldt Lochemsnieuws.nl.

Brief

De belangenclubs hebben woensdag 4 maart een open brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat met haar besproken. In de brief  wordt gepleit voor de ‘juiste keuzes’. De brief is ook naar de woordvoerders van de fracties in de Tweede Kamer gestuurd. 

Afgewezen

Het idee is compleet afgewezen door een deel van Twente, met name Oldenzaal. Een nieuwe spoorlijn sluit voor Oldenzaal aan op een bestaand spoor. Hierdoor zouden veel goederentreinen richting de Duitse grens dwars door de stad gaan rijden. De RONA zegt zich te richten op de bestrijding van trillingen en geluidsoverlast en geen voorstander te zijn van treinen door een stadskern. 

Overlast

Voor de Achterhoek is het plan voordelig, zo stelt RONA. Er zouden slechts een tiende van het aantal mensen last krijgen van het treinverkeer wanneer het vervoer via de IJssellijn en de Twentelijn (Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal) of de Twentekanaallijn zou lopen. Het aantal mensen dat op minder dan 200 meter van de spoorlijn woont zou dalen van 65.000 tot ongeveer 6000. 

Bewoners van Gelderland en Overijssel die langs het spoor wonen vinden dat de grens van geluidsoverlast is bereikt. Minister Cora van Nieuwenhuizen zei woensdag op zoek te gaan naar oplossingen om de overlast terug te dringen. 

Hoewel het momenteel niet de meest logische optie lijkt, is een opschaling van de spoorlijn vanaf Zutphen via Lochem naar Twente nog altijd een optie.