De lage waterstand, in onder andere de IJssel, zorgt ervoor dat schepen nauwelijks nog door de kanalen en rivieren kunnen varen. Met name voor vrachtschepen is dit een probleem, zo meldt RTV Oost. 

Meneer Posthumus vaart al jaren op een vrachtschip, maar zo erg als dit jaar heeft hij het nog nooit meegemaakt. “We nemen nog maar 54 procent van onze vracht mee, omdat ons schip anders niet meer door het kanaal kan. Als het water nog vijf centimeter zakt, dan kunnen we helemaal niet meer varen.” 

Nouryon 

Ook Yvar van den Winkel, locatiedirecteur van Nouryon, dat voorheen Akzo Nobel heette, ziet steeds meer problemen ontstaan met het verschepen van de grondstoffen. “We hebben twee grote installaties die zout verwerken en één kleine. Dus het ligt voor de hand om de kleine installatie voor korte periode te sluiten”, vertelt Van den Winkel.  

Ook Zandmaatschappij Twenthe B.V. voelt de gevolgen van het lage water. “De plekken waar normaal gesproken grind hoort te liggen, zijn leeg. Een schip dat binnenkomt heeft normaal gesproken zo’n 1.200 ton mee, maar nu is dat maar 300 ton. Dat is genoeg voor maar een paar dagen”, vertelt Armin Krien. 

Bouwprojecten 

Doordat het zand en grind niet vervoerd kunnen worden, komen ook de bouwprojecten in de knel. “We hebben projecten moeten doorschuiven naar volgend jaar, omdat we geen materiaal konden krijgen”, aldus Jan Hendrik Fischer van aannemersbedrijf Reef Infra.  

De grote hoop is dat het gaat regenen in het stroomgebied van de Rijn. Zo krijgen de aftakkingen van de Rijn, bijvoorbeeld de IJssel, weer meer water. De afgelopen dagen heeft het wat gemiezerd, maar volgens weerman Martin Bosch zet dat nog geen zoden aan de dijk.