Nominatie

Caroline van der Plas werd genomineerd vanwege haar sociale media-platform ‘@BoerBurgerTweet’, dat zij in 2015 oprichtte. Op het Twitteraccount ‘BoerBurgerTweet’ geeft zij boeren een week de gelegenheid om onder andere via het account aan burgers te laten zien wat zij doen, hoe zij hun dieren verzorgen en hoe gewassen groeien.

Burgers kunnen direct vragen stellen aan de boer en krijgen meteen antwoord. Zo ontstaat er een brede dialoog. Ruim 200 boeren hebben al meegedaan en voor velen was hun deelname een stimulans om zelf te blijven communiceren via hun eigen Twitter- en Facebookaccounts. Bij vele mensen is er veel meer begrip ontstaan voor boeren en de wijze van voedselproductie en meer waardering gekomen voor het voedsel van eigen bodem. 

Uitreiking

Ieder jaar wordt tijdens het Vrouwenweekevent in de Nicolaikerk in Utrecht een vrouw uitgroepen tot ‘Verschilmaker’. Deze vrouwen krijgen een extra podium door ‘Vrouwen van Nu’ omdat zij met hun werkzaamheden midden in de samenleving staan. Van der Plas was een van de vijf genomineerden op wie de afgelopen weken gestemd kon worden.

BoerBurgerTweet

Sinds de komst van Boerburgertweet is bij diverse agrarische (belangen)organisaties meer besef ontstaan over hoe belangrijk het is om te communiceren met de maatschappij, meent Van der Plas: “Ik ben daar hartstikke trots op. Niet in de laatste plaats dankzij de belangeloze medewerking van de vele boeren en tuinders die hebben meegedaan en nu zelf ook beter en vaker communiceren met de maatschappij. En ook trots omdat BoerBurgerTweet volledig draait op vrijwilligheid. Het Twitteraccount krijgt geen subsidies en wordt niet gesponsord, maar draait op het principe: Samen Sterk. Nooit had ik kunnen denken dat dit zo’n succes zou worden. Inmiddels volgen ruim 12.000 mensen Boerburgertweet op Twitter en nog eens 20.000 mensen via Facebook. Wekelijks een bereik van tien- en soms zelfs honderdduizenden mensen.”